Bespreking boek Wilke de Werk: IN 10 stappen naar vrijheid door Gideon

Echte vrijheid is innerlijke vrijheid

Over Tien Stappen naar Vrijheid: kanttekeningen bij het boek van Wilke de Werk

Dr. Gideon Benavraham

Tijdens het proces van ‘laten bezinken’ ontwikkelen zich vaak van de tekst afgeleide gedachten. ‘Gedachten in de tweede lijn van betekenissen’ noem ik ze maar. Het valt me altijd op dat bij een goed verhaal, gedachten in de tweede lijn stormachtig bezitnemen van mijn denkvermogen, met het haast ontembaar verlangen naar schrijven. Ik belde na lezing van de Tien Stappen naar Vrijheid dan ook vrijwel direct naar Wilke met de vraag of zij het goed vond dat ik een bespreking van haar boek zou schrijven. De vraag stellen is meestal hem beantwoorden; zo ook deze keer.

De eerste gedachte in de tweede lijn die opkwam was gekoppeld aan de openingszin: “Echte vrijheid is innerlijke vrijheid”. Het kwam door een ‘ja, maar ...’? Bij zo’n vraag verschuiven de panelen en wordt het opeens anders: ‘innerlijke vrijheid’? Zonder innerlijke vrijheid geen echte vrijheid? Het leek me een axioma, een stelling zonder verdere bewijsvoering. Maar wat is dan het ‘echte’ van de vrijheid?

Zo, daar zitten we toch mooi in de problemen met een zo simpel lijkende openingszin. Maar alsof we nog niet voldoende in de spanning van het verhaal zijn gezet – hoewel we nog slechts één

zin hebben afgelegd – lezen we: “Je voelt je vrijer naarmate je meer losgelaten hebt wat niet bij jou past en jij meer en meer jezelf wordt ... het leven kiezen dat bij jou past”.

Wat een ingrijpende statements, want zo noem ik deze puntige zinnen. Weer botste mijn hart tegen het ’ja, maar’ van mijn verstand. “Als je nu eens niet weet wie je bent, waarover je al jaren tobt en je helemaal niet kan kiezen en toch in het leven wilt staan, zzp’er-netwerk-marketeer wilt worden?” Mijn gedachten schoven even op om ruimte te maken voor de jonge vrouw in mijn spreekkamer met haar verhaal.

Korte casus als illustratie

“Je wilt het niet weten hoe bang ik ben. Als ik ergens naar binnen moet en ik weet dat daar, achter die deur mensen zitten die veel meer zijn dan ik, dan ga ik dood”.
Het werd een intakegesprek zoals zo dikwijls. Een jonge vrouw die al sinds haar herinnering gaat, kromloopt van onzekerheid en angst, om het leven zoals het zich aandient, te aanvaarden en vorm te geven. Een kort onderzoek wees direct naar een prenataal defect in de emotieve ontwikkeling. Resultaat: fundamenteel onzeker met een knagende vraag: “Wie ben ik eigenlijk?”

We hebben samen een lange weg afgelegd van onderzoeken en behandelen. Zo maakte zij de inhaalslag die haar het verlangde evenwicht bracht. Maar totaal genezen?
Helaas moesten we constateren dat er nog het nodige te verdienen viel op het vlak van de zekerheid te mogen zijn wie ze is, om voluit te kunnen kiezen voor het leven, een leven van innerlijke vrijheid. O
jazeker, de angst voor vrijheid was er ook. Zo leeft zij haar leven met een achtergrondruis, maar met op de voorgrond het verlangen om dezelfde weg te kunnen opgaan als haar vriendin, die een eigen praktijk heeft. Die is tenminste vrij in wat ze doet, vindt zij.

Zij komt nog regelmatig in de praktijk, vertelt haar verhalen. Het gaat beter. Maar, er valt nog veel te leren voor ze haar stevigheid voelt.
“Met lood in je schoenen sta je echt wel stevig!”

Met deze verbasterde uitdrukking heb ik de casus afgesloten, met een bruggetje naar het boek, waarom het gaat: “In tien stappen naar vrijheid”.

Weet je wat het is, lieve lezer, dat waanzinnige innerlijk van ons laat zich zo moeilijk paaien om iets te veranderen, om anders te gaan denken, anders te gaan voelen. Daarom zijn de openingszinnen van Wilke zo snijdend precies en maakt zij het vervolg zo noodzakelijk. Wie de openingszinnen heeft begrepen, en de durf heeft zichzelf te spiegelen aan de vraag: “Durf ik het aan de weg naar innerlijke vrijheid op te gaan?” – die heeft de boodschap van het boek een beetje begrepen. In eenvoudige zinnen neem Wilke ons mee langs die zojuist geschetste weg van de voetangels en klemmen, van de angstige momenten van onzekerheid en incasseringsvermogen, opweg naar een eerste, kleine overwinning. Vind je het niet opvallend dat het eigenlijk alleen gaat over jou en mij - de aangesprokenen - met onze vermogens? dacht ik, aangestuurd door de herinnering aan de casus. Ja, het gaat over netwerkmarketing, maar het product lijkt opeens minder van belang. Jij komt eerst. Dat is eigenlijk het hele boek: jij, je proces en het resultaat. Wilke geeft je een stevige hand door haar eigen ervaringen te delen. Ze herkent jou. Daarom heeft ze haar boek voor jou en mij geschreven.

Tot slot geef ik een punt van overweging – een boekrecensie moet immers ook iets kritisch zeggen. Nu we de laag onder de geschreven tekst een beetje hebben verkend, door het onbewuste, het onvolgroeide uit de casus erbij te betrekken, is de titel van het boek een punt van overweging. Tegen de achtergrond van de omvangrijkheid van het, in de casus geschetste probleemveld, had het wellicht aanbeveling verdiend om het ‘In’ uit de titel weg te laten. Als mijn patiënt het boekje met de titel “Tien stappen naar vrijheid”, ter hand had genomen, dan had het haar wellicht minder druk gegeven. Het is immers een grandioos bedoelde, maar bijna onmogelijke uitdaging om IN tien stappen innerlijke vrijheid te bereiken?

Ik heb het voorliggende boek verkend op de voor mij diepe bedoelingen ervan, en de positieve consequenties die het heeft als je, alle onzekerheid en angst voor falen ten spijt, deze weg bent opgegaan, met in je rechterhand het hart dat je spreekwoordelijk vasthoudt en in je linkerhand dit waardevolle boek, dat waard is om als naslagwerk je op jouw pad te begeleiden.

Mijn oprechte gelukwensen voor dit voor iedereen begrijpbare boek. Nou ja: ik moest wel even zoeken naar mijn “rollercoaster van emoties”. Toen ik na raadplegen van het woordenboek besefte dat het om een achtbaan ging, rolden mijn emoties weer even voor me uit; die keer dat ik in mijn jeugdjaren Tivoli Aarhus in Denemarken bezocht en me liet verleiden om de achtbaan in te gaan. Ik was al geen held, maar toen ik met zweet op mijn kop en met “de dood bedreigd” mijn voeten weer op aarde zette, was ik weer een stukje minder held. Nee, geen achtbaan en de bijbehorende emoties meer.

Nu zou ik het toch bijna vergeten: Wilke, heel goed geschreven en beoogd. En jij die het boek in de hand hebt geen aarzeling: KOPEN!

Gideon

In 10 stappen naar vrijheid, Ontwikkel je persoonlijk leiderschap in netwerkmarketing